Dla Rodziców

O BIBLIOTECE KATALOG ELEKTRONICZNY AKTUALNOŚCI NOWOŚCI NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA OGŁOSZENIA
KONKURSY REGULAMINY KLUB MIŁOŚNIKÓW BIBLIOTEKI PODRĘCZNIKI DLA NAUCZYCIELI DLA RODZICÓW 
ARCHIWUM          
       
                                   
 

Biblioteczka Rodzica

NOWOŚCI DLA RODZICÓW

  1. Jak rozmawiać ze swoim dzieckiem. Rozwiązywanie problemów w domu i w szkole Poradnik dla rodziców i pedagogów, P. Oates,
  2. O wartościach, czyli Rady nie od parady III, M. Strzałkowska
  3. Dojrzewanie. Poradnik dla nastolatek i nastolatków,S. Meredith
  4. Odchudzanie nastolatek - Marzena Dalecka
  5. Samo Sedno - Nastolatki szczerze o sobie
  6. Samo Sedno -Wychowujemy nastolatka
  7. Sekrety nastolatek ABC dojrzewania - Stompor Ewa,
  8. Granice w życiu nastolatków. Kiedy mówić TAK...
  9. Zniszcz te kilogramy.Megaproste odchudzanie...


  1. "Poznaj swoje dziecko" H. Filipczuk
  2. "Moje dziecko jest niegrzeczne" J Pielkowa
  3. "Wychowanie w rodzinie" H Smarzyński
  4. "Wychowanie dziecka nadpobudliwego" H. Nartowska
  5. "Mamo tato ćwiczmy razem" B. Borys
  6. "Zapobiegamy trudnościom i niepowodzeniom szkolnym" H. Filipczuk
  7. "Dziecko a konflikty małżeńskie" J. Gajda
  8. "Jak rozpoznać, czy dziecko sięga po narkotyki" T. Dimoff, S. Carper
  9. "Patrz mamo! Patrz tato!" W. Breinholst
  10. "Hej mój drogi dzienniczku" W. Breinholst
  11. "Hej, to znowu ja!" W. Breinholst


DRODZY RODZICE!

Pragniemy skierować do Państwa ten list otwarty, wyrażający naszą prośbę o zachęcenie młodzieży do częstszego sięgania po książki oraz do rozmów na ich temat.

Równocześnie z przyjemnością możemy poinformować, że nasze gimnazjum przystąpiło do realizacji zadań związanych z Narodowym Programem Rozwoju Czytelnictwa i otrzymało kwotę 15 tysięcy zł na zakup literatury dla uczniów. Od października nowe tytuły  są dostępne dla uczniów w bibliotece szkolnej, a z ofertą można się zapoznać na stronie internetowej gimnazjum, w zakładce Biblioteka - Nowości.

Nie ulega wątpliwości, że rola rodziców w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych dziecka jest ogromna. To właśnie rodzice są osobami, z którymi dziecko identyfikuje się szczególnie silnie, a zachowania dorosłych, a więc i stosunek do książek, są naturalnie naśladowane.

Z badań badań Biblioteki Narodowej prowadzonych systematycznie od kilku lat wynika, iż zdecydowana większość (ok. 70 %) dorosłych Polaków w ciągu roku nie przeczytała żadnej książki! Ale jednocześnie blisko 74% tychże nieczytających dorosłych uważa, że czytanie jest najbardziej wartościowym sposobem spędzania wolnego czasu!

Wszyscy chcemy zapewnić naszym dzieciom dobrą przyszłość. Wykształcenie jest jednym z najlepszych sposobów, aby to osiągnąć. W tym procesie doniosłą rolę odgrywa czytanie. Na równi z pisaniem jest ono  podstawową umiejętnością współczesnego człowieka. Książka wspiera proces uczenia od momentu kiedy pojawiła  się w historii ludzkości.

W dobie komputeryzacji życia i rozwoju cywilizacji telewizja i Internet stały się zarówno dla dzieci jak i dorosłych wartością nadrzędną. Stanowią one ogólnodostępne i najszybsze źródło informacji. Poprzez różnorodność i bogactwo przekazów są doskonałą rozrywką i pozornie skuteczną formą relaksu. Pochłaniają one mnóstwo wolnego czasu.

Książka coraz skuteczniej jest spychana na margines naszego życia. Staje się wartością drugorzędną, zbędną, niechcianą. Dzieci najczęściej sięgają tylko po lektury szkolne, których treść również można przyswoić w inny, ciekawszy sposób. Rzadko korzystają też ze słowników i  encyklopedii, aby znaleźć potrzebne  informacje. Internet całkowicie zaspokaja ich potrzeby.

Niestety dorośli również bardzo często uważają, iż książka jest przeżytkiem i rozumieją zniechęcenie swoich pociech. Zapominają  albo nie wiedzą, jakie  korzyści  na rozwój emocjonalny i intelektualny młodego człowieka wywiera obcowanie z lekturą. Książka przekazuje wiedzę o czasach dawnych i świecie współczesnym. Pokazuje jakie prawa rządzą w świecie ludzi i przyrody. Pobudza wrażliwość i rozwija wyobraźnię. Kształci charakter i aktywną postawę wobec rzeczywistości. Oddziałuje wszechstronnie na rozwój dziecka: wzbogaca słownictwo, kształci styl i poprawność języka ojczystego   i pokazuje zachowania, które należy negować. Dostarcza wielu wzruszeń i emocji. Przenosi do innego, często lepszego świata wyobraźni. Książki pokazują wiele przykładów zachowań, do których można się odwołać w sytuacjach konfliktowych.

Młodzi ludzie we wszystkich dziedzinach życia  potrzebują przewodników i autorytetów, którzy wprowadzą ich w magiczny świat literatury, wzbudzą zainteresowania czytelnicze, odkryją wartość i magiczną moc książek.

Tak doniosłą i zaszczytną funkcję powinni pełnić rodzice. To dorośli kształcą postawę czytelniczą swoich pociech, wpływają na ich stosunek do książek i czytelnictwa. Oni są autorytetem, wzorem,  przewodnikiem. Opiekun przez cały czas powinien być pomocny w doborze literatury, służyć radą, zachętą, motywować do rozwijania czytelniczej pasji, pokazywać , jakie korzyści daje obcowanie z książką.

            Zabierając publicznie głos, my nauczyciele pragniemy prosić Was, Drodzy Rodzice o pomoc. Podejmijmy wspólnie działania, aby uświadomić  i  przekonać młodego człowieka , że książka nie jest przeżytkiem i warto się z nią zaprzyjaźnić. Przypomnijmy sobie, jaki wpływ ma czytanie na młode umysły.

Ta prelekcja to rodzaj apelu, prośby o pomoc w rozwijaniu zamiłowań czytelniczych wśród uczniów naszej szkoły. Mamy nadzieję, że zachęcimy zarówno dzieci jak i ich rodziców do częstszego obcowania z lekturą, pamiętając, że KSIĄŻKA ŁĄCZY POKOLENIA.

W imieniu dyrekcji i nauczycieli Publicznego Gimnazjum w Szewnie list przygotowała

mgr Beata Nadbrzuchowska nauczyciel bibliotekarz